Zrovna jste svůj šatník obohatili o nový kousek se zajímavým designem. Byla to skvělá levná koupě. Při spokojeném odstřihávání visačky si všimnete svítícího nápisu originál od… Ale je to opravdu tak?

V dnešní digitální době, kdy je samozřejmé zveřejňovat svou práci na sociálních sítích nebo jí zkrátka zavěsit na své stránky, může vaši práci vidět každý. Je pravda, že vám tato prezentace může přinést pochvalu, konstruktivní kritiku a někdy i třeba nabídku práce, ale na druhou stranu se také vystavujete riziku. Riziku, že vaše práce bude okopírována nebo ukradena.

Módní kopie

Plagiátorství v módním průmyslu není v současnosti vůbec nic zvláštního, ale i přes to není tohle téma často diskutováno a ani v povědomí širší veřejnosti.  Velké módní řetězce čerpají „inspiraci“ pro své produkty jak u velkých známých designérů, tak i u drobných producentů. Stylem fast-fashion módy je zkrátka najít design, pak udělat kopii a s klidným svědomím ji prodávat.

Proč to tak je?

Ptáte se, jak je možné, že se tak děje bez postihu? Jednoduše, pokud si neautorizujete svůj design, písmo nebo jakoukoli jinou práci ochrannou známkou, může kdokoli udělat kopii, aniž by mu hrozilo větší nebezpečí. A tak se i váš design může objevit na e-shopu nadnárodního módního řetězce nebo malé značky od vedle a vy s tím nic neuděláte.

Co s tím?

 Není to tak marné, proti takovému kopírování můžete bojovati vy. Stačí když budete podporovat značky, které si vytváří své vlastní designy, nekopírují a drží se filozofie pomalé módy. Zajímat se o původ designů jednotlivých produktů. A v neposlední řadě se budete o této problematice bavit s přáteli.  Až takhle jednoduché to je.